augustus 1945
Chemische aanval van de Japanse vloot was voorbereid.

Op 24 augustus 1945 ontving de vlootcommandant van de Keizerlijke Marine de opdracht om alle installaties en apparatuur, die bestemd waren voor chemische oorlogsvoering, te vernietigen. De vloot lag gereed aan basis 23: de Indonesische wateren.

De archieven van het Ministerie van Oorlog van de Verenigde Staten met betrekking tot de oorlog tegen Japan waren tot voor kort een gesloten boek. In tegenstelling tot de oorlogsarchieven die betrekking hadden op Europa onder de Nazi bezetting. Het gevolg is dus, dat er veel meer informatie is over de oorlogsmisdaden van de Nazi’s dan over die van het Japanse Keizerlijke leger en de Keizerlijke Marine. Daar begint nu meer duidelijkheid in te komen. Sommige berichten waren al bekend en konden met de ontsluiting van de documenten worden bevestigd. Andere aspecten zijn nieuw, zoals het bovenvermelde met betrekking tot de keizerlijke vloot in de Indische wateren.

Japan was al ver gevorderd in de ontwikkeling van biologische en bacteriologische wapens. In november 1941 werd door het beruchte Unit 731 in Mantsjoerije - het kamp waar deze wapens in het geheim werden ontwikkeld en waar vivisectie werd gepleegd op tienduizenden gevangenen - een vliegtuig gelanceerd met bacteriologische bommen. Deze bommen werden op twee plekken in China gedropt. De actie was bekend bij de Amerikaanse en Britse Geheime Diensten. Bovendien had de Chinese regering Amerika en Groot Brittannië via hun ambassades in Washington en Londen op de hoogte gesteld van het feit, dat Japan in China biologische wapens gebruikte. Bij herhaling werd door China om hulp verzocht. Waarom daar geen gevolg aan gegeven is, is niet duidelijk. Wel is duidelijk, dat de Geallieerden de militaire technologische kennis van Japan zwaar hadden onderschat. Het is nu ook bekend geworden dat de Japanse commandanten van Unit 731 voor hun vlucht na de capitulatie van Japan alsnog duizenden geïnfecteerde ratten hadden vrijgelaten, die in 22 Chinese provincies een pestepidemie veroorzaakten, waardoor meer dan 20.000 Chinezen om het leven kwamen.

Er waren ook plannen voor een biologische aanval op de Westkust van de Verenigde Staten. In december 1944 startte Japan bij wijze van proef een aanval met 200 reusachtige ballonbommen met een diameter van ongeveer 10 meter. Kennelijk waren deze ballonbommen technisch nog niet perfect, waardoor de aanval mislukte. Slechts 7 personen werden gedood.

In de hoop een onvoorwaardelijke capitulatie te kunnen vermijden werd medio juli 1945 een poging in het werk gesteld om door middel van kamikaze (=zelfmoord) piloten een grote pestepidemie in Amerika te veroorzaken. Het plan was om deze piloten vanaf een onderzeeër in de buurt van de Westkust te lanceren. Ook deze poging mislukte. Maar het is ongetwijfeld een van de oorzaken geweest dat Amerika uiteindelijk heeft besloten met de A-bom de oorlog zo snel mogelijk te beëindigen.

Een ander opzienbarend nieuws, dat wij dezer dagen via het Internet ontvingen, is het bericht, dat ook Japan al in staat was een atoomwapen te produceren. Uit de documenten bleek achteraf dat die veel kleiner was, dan de Amerikaanse, maar een atoomaanval op eigen bodem heeft Amerika begrijpelijkerwijs niet willen afwachten.

8 augustus 2002