augustus 1945
Belastende Japanse oorlogsdocumenten... op tijd vernietigd.

De Japanse regering heeft rond de datum van de Japanse capitulatie (15 augustus 1945) het overgrote deel van de militaire documenten laten vernietigen. Het Keizerlijke Ministerie van Oorlog en Marine wilde daarmee voorkomen, dat belastend materiaal in handen van de ‘vijand’ zou komen om te kunnen gebruiken als bewijsmateriaal voor een eventueel oorlogstribunaal.

Dit meldt ons contact B.C. Alpha, een Canadees onderzoeksinstituut naar misdaden tegen de mensheid.

Sinds eind jaren negentig werd op initiatief van ex-president Bill Clinton een officiële onderzoekswerkgroep geïnstalleerd, belast met het ontsluiten van Japanse oorlogsdocumenten, die door het Amerikaanse leger indertijd waren onderschept of in beslag genomen. Deze documenten waren meer dan een halve eeuw ongezien opgeslagen in de archieven van het U.S. War Department (Ministerie van Oorlog).

Alhoewel het allang bekend was dat belastend documentatiemateriaal op last van ‘hoger hand’ was vernietigd, heeft men tot nu toe zelden officiële documenten aangetroffen, waarmee het bewijs kon worden geleverd. Deze zijn onlangs gevonden door Professor Hirofumi Hayashi, historicus en hoofd van het secretariaat van het U.S. Center for Research and Documentation on Japan’s War Responsibility. Het blijkt dat de verschillende leger - en marine onderdelen in de door Japan bezette gebieden in Azië van het Keizerlijk Ministerie van Oorlog en Marine in het diepste geheim de opdracht hadden gekregen om al het belastend materiaal te vernietigen. Er zijn zelfs lijsten gevonden van documenten, die wel bewaard konden blijven omdat ze niet schadelijk waren voor Japan wanneer ze in handen van de ‘vijand’ zouden komen. Waarschijnlijk om de geallieerden om de tuin te leiden of gerust te stellen, omdat het niet realistisch zou zijn dat de keizerlijke legers, marine en het ministerie over geen enkel document zouden beschikken.

De eerste geheime order ging in de nacht van 14 op 15 augustus uit, vlak voor de radiorede van Keizer Hirohito waarin hij de capitulatie van Japan aankondigde. Andere orders volgden. Op 24 augustus 1945 ontving de 23e vlootbasis van de Keizerlijke Marine in de wateren van het bezette Nederlandsch-Indië de geheime opdracht om met spoed alle installaties en apparatuur te vernietigen, die bestemd waren voor chemische oorlogsvoering (waren die misschien bestemd om de bevolkingen van de concentratiekampen te verdelgen??).

In ieder geval mag worden geconcludeerd, dat Japan zich er zeer wel van bewust was, dat zowel de Japanse regering als de bevelhebbers van het Keizerlijke leger en de marine zich nooit hadden gestoord aan de internationale conventies, die vanaf 1907 de behandeling regelen van krijgsgevangenen, burger geïnterneerden en burgers van door de oorlogsvoerende partij bezette gebieden. Conventies, die ook door de Japanse regering waren ondertekend.

Ondanks de vernietigde documenten hebben diverse oorlogstribunalen toch nog heel wat Japanse oorlogsmisdadigers kunnen berechten. Er waren gelukkig nog overlevende getuigen genoeg.

5 augustus 2002