november 2002
Waar blijft het Breed Historisch Onderzoek ?

Uit de brief van de voormalige minister van VWS, mevr. E. Borst (niet gedateerd, vermoedelijk van begin 2001) aan de Tweede Kamer inzake 'Nadere uitwerking regeringsreactie ten behoeve van de Indische Gemeenschap' citeren wij het volgende over het in het uitzicht gestelde breed historisch onderzoek:

Breed Historisch Onderderzoek

De regering acht het wenselijk breed historisch onderzoek te laten uitvoeren naar de sociale en economische gevolgen van de Japanse bezetting en de Bersiap- en revolutietijd. In dit onderzoek zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met onderzoeksvragen van het Indisch Platform. Gezien de veelal hoge leeftijd van de betrokkenen, wordt ernaar gestreefd de voor het Indisch Platform relevante vragen zo snel mogelijk beantwoord te krijgen. Op de website van het NIOD staat onder de knop 'Lopende Onderzoeken' met betrekking tot het onderzoeksgebied Azië het volgende gemeld:

Lopende onderzoeken bij het NIOD periode 1998-2003

Dr. Peter Post is finishing his study on the Japanese economic infiltration in Asia, especially in Indonesia. With Prof. Hikita Yasuyuki (Rikkyo University, Tokyo) and Dr. Paul Kratoska (Centre for Advanced Studies, Singapore) he is working on a joint publication about local economy in Asia 1920s-1960s.

Dr. R. Raben is finishing his study on the history of the Indo-European society in the Dutch East Indies between the 17th and 20th century (in collaboration with Dr. Ulbe Bosma). He is also preparing an essay on the Netherlands after the loss of its colonies and an essay on regional identity in Indonesia.

"Greater Asians"

Mark's PhD dissertation, "Greater Asians: The Japanese-Indonesian Encounter in Java and Sumatra, 1942-1945", scheduled for completion this year, explores the Japanese Occupation period in Java and Sumatra (1942-1945) as a cultural interaction between Japanese occupiers and Indonesian society.

Zoals u ziet: geen van de onderwerpen is direct gerelateerd aan HET ONDERZOEK. De Indische Gemeenschap is kennelijk nog niet aan de beurt.

Gezien de hoge leeftijd van de betrokkenen is er zeker geen haast.

Of wordt het onderzoek nog even geheim gehouden ?

12 november 2002