HomePage
E-mail ons
Opsporing Verzocht

Nieuws.

maart 2007 - Het Troostmeisjes schandaal tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië brengt de wereld in rep en roer.
De Amerikaanse afgevaardigde van Japanse afkomst Mike Honda heeft het initiatief genomen voor een Hearing in het Huis van Afgevaardigden over de kwestie Troostmeisjes (Comfort Women). Dat zijn meisjes en jonge vrouwen, die tijdens de annexatie oorlogen van Japan op het Aziatische Continent tussen 1932 en 1945 met geweld werden gedwongen om seksuele diensten te verlenen aan de Japanse troepen. Het ging om ettelijke honderdduizenden meisjes en vrouwen. Vanaf 1932 beliep hun aantal waarschijnlijk tot over de 500.000. Er werd een resolutie aanvaard waarin bij Japan wordt aangedrongen na meer dan 60 jaar nu eindelijk eens schuld te bekennen, excuses aan te bieden, gepaard aan een substantieel smartengeld.
De Japanse premier Abe reageerde, zoals inmiddels traditie is geworden, ontkennend. Nooit werden meisjes en vrouwen gedwongen tot seks met de Japanse militairen. Het ging altijd op vrijwillige basis.

maart 2007 - SVJ bestuursleden Lilian Sluyter en Paul Horsman waren te gast op een historisch conferentie in Engeland over de Japanse concentratiekampen in het Verre Oosten (FEPOW).
Volgend jaar mei staat een tweede conferentie op het programma. Het gaat met name om de resultaten van historisch onderzoek.
Voor een korte samenvatting in het Engels klik hier >>

NIEUW

Omroep Bersama
Steun hen!

Documentaire over Nederlands-Indisch Verdriet
Start 2024!
Indisch Platform 2.0

Het Indisch Platform 2.0 is een overlegcollege van de bij de de Indische Gemeenschap in Nederland aangesloten, autonome belangenverenigingen, organisaties en stichtingen.

klik voor meer informatie

De Indische kwestie uitgelegd

SVJ maakt werk van een rechtvaardige compensatie

Help SVJ zo snel mogelijk te groeien

Breng (nog) een lid aan

Dit is de laatste kans!

Copyright © 2001-2023 Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp (SVJ).
ABN-AMRO: NL97ABNA 0405995903
BIC - ABNANL 2A